tisdag 8 januari 2013

Sista blogginlägget???

Nu börjar kursen närma sig sitt slut och jag skriver det sista obligatoriska blogginlägget.

Att blogga har varit lärorikt. Det är ett spännande sätt att dela med sig av reflektioner och tankar och få respons av er andra på kursen. Jag har lärt mig mycket och fått många ideer till verksamheten, både teorier och konkreta saker. Tankar kring utformningen av verksamheten, varför gör vi som vi gör och hur gör andra när det gäller dokumentation, frågor att diskutera och prata med kollegorna om och rent praktiska tips på adventskalendrar m m. Det har vart spännande att se att många av oss brottas med samma tankar och svårigheter, men att vi försöker och vill framåt, för att ge våra barn en bättre vardag i sina förskolor.

Det som varit den största ögonöppnaren för mig under kursen är Bente Svennings bok om de barns rättigheter och möjligheter till inflytande över dokumentationen i förskolan. Det var en fråga som jag inte reflekterat så mycket över innan och där boken verkligen fått mig att tänka en gång till och ändra mitt arbetssätt. Den kunskap jag fått ska jag också dela med mig av till mina kollegor på en pedagogisk konferens, och det känns bra att alla får en möjlighet att börja tänka kring de här frågorna.

Igår hade vi studiedag på min förskola och då drog vi upp riktlinjer för vårt nya projekt. Många av våra barn har före jul visat stort intresse för skrivning och läsning, så vi ska arbeta med ett bokprojekt. Det vi vet, som vi skrivit i verksamhetsplanen för läsåret, är att alla barn ska få ta med sig en bok hemifrån som de får berätta/prata om och som vi sedan läser tillsammans på förskolan för att öka barnens intresse för läsning och böcker. Vi startar projektet med att fota en av pedagogernas favoritbok från barndomen med paddan och läser den högt tillsammans och visar bilderna på projektorn. Sedan får fyra barn varje vecka ta med sig en bok de tycker om och i mindre grupper pratar vi om och läser deras bok. Utifrån det får vi se var barnens intresse ligger, vill de göra egna böcker, på papper eller i paddan, dramatisera, leta ord, rimma, hitta på sånger m m.Vi har massor av ideer på vad man kan göra, men vi vill låta barnen hitta sitt fokus och sina intressen så det inte blir ett traditionellt tema där vi har planerat allt i förväg.
Vår stora utmaning är att lyckas dokumentera och reflektera tillsammans med barnen under arbetets gång så att det blir som man önskar, att den pedagogiska dokumentationen driver projektet framåt och visar vägen. Det ska bli spännande att se om vi får till det...

Avslutningsvis kommer frågan vad som händer med bloggen nu? Det vore spännande att hålla liv i bloggen som en yrkesmässig reflektionsdagbok, där jag kan skriva ner tankar kring teman, dokumentation, delaktighet o s v men vi får se om tiden och orken räcker till.

2 kommentarer:

  1. Håller med dig, det har varit lärorikt, stöttande och kul med bloggen! Svennings bok har varit riktigt bra. Den är välanvänd och har många kommentarer. Lycka till med ert bokprojekt!

    SvaraRadera
  2. Trevlig projekt med boken! Gillar idén att man kan kombinera bok och ipad! Jag håller med dig om bloggen, det har varit kul och vi får väl se om tiden räcker till att underhålla den i framtiden.

    SvaraRadera