onsdag 12 december 2012

Lucia

Såhär dagen före lucia har jag tagit en studiedag och sitter hemma och skriver och läser för att hinna ikapp med kursen. Då känns det väldigt träffande när jag kommer till sidan 86 i Svennings bok och läser om hennes reflektioner kring luciafirande och dokumentation. Hennes beskrivning är verkligen träffande och man önskar att fler skulle lägga ner kameran och bara njuta av att vara i ögonblicket tillsammans med alla dessa underbara barn.

"Har du någon gång gått i ett luciatåg tillsammans med barnen? Något som närmast kan betecknas som en paparazziliknande mur av kameralinser möter ibland barnen sid sådana evenemang. Föräldrarna knäpper och filmar hela tiden, möjligen av rädsla för att missa det intressantaste ögonblicket."

På mitt barns förskola firar de lucia ute och då brukar de be alla att vänta  med att fota med blixt till uppträdandet är färdigt just för att barnen ska kunna fokusera på det de gör och inte på alla kamerorna. Sedan när de sjungit färdigt står de kvar en stund så att alla får fotografera.

Svenning fortsätter med att reflektera över hur vi i förskolan ber om föräldrarnas tillstånd att få dokumentera barnen i verksamheten men när det är dags för lucia kan alla föräldrar och anhöriga fotografera och filma varandras barn utan tillstånd.

Jag vet att frågan har varit uppe för diskussion vid flera förskolor under de senaste åren och då kanske främst ur synvinkeln vad publiceras på internet? Som förälder kan jag tycka att det är en sak att mitt barn finns på bild hos andra, i deras album, men på andras hemsidor eller facebooksidor... Nej då vill jag nog själv som förälder ha kontroll över var mitt barns bild läggs upp. Vi diskuterade saken hos oss förra året, utifrån internetaspekten, och valde att tänka att om inga föräldrar lyfter frågan så tar vi det som ett medgivande att det är ok att för alla att alla föräldrar filmar och fotograferar.

Den mer komplicerade frågan för oss som pedagoger är hur vi ställer vi oss till detta om man tänker ur en etisk aspekt? Efter att ha läst Svennings bok har jag oftare (jag glömmer fortfarande ibland) börjat fråga barnen om de vill vara med på bild eller film, innan jag dokumenterar.I den här situationen får de plötsligt inget val. De blir dokumenterade och utan deras vetskap kanske en annan familj sitter och ler åt det där barnet som sjunger så högt eller som inte kan låta bli att vicka på den lösa tanden eller... Hur skulle vi tycka att det kändes om vi var i motsvarande situation? Det är en svårare fråga som kräver mer eftertanke och diskussion.

Det är ju säkert så att det stora flertalet barn vill bli dokumenterade och tycker att det är roligt att ha bilder/film att titta på efteråt, men om det är någon som inte vill hur hanterar vi det? Jag misstänker att om det var någon förälder som tog upp frågan till diskussion utifrån internet och etiska aspekter skulle vi få ha fotoförbud, och så fick alla fotografera sitt barn efteråt. Skulle vi lyssna lika mycket om det var ett barn som gjorde sin röst hörd och inte ville bli fotad?

4 kommentarer:

  1. Din bild av föräldrarnas fotograferande på Lucia är slående, jag tror att det är hög tid att vi diskuterar följderna i förlängningen av detta fotograferande. Vi måste ta upp frågan på föräldramöte, jag skulle inte heller vilja att någon annan la ut bilder på mina barn.
    Och SJÄLVKLART MÅSTE VI BLI BÄTTRE på att LYSSNA på barnen och vad de vill.

    SvaraRadera
  2. Det är väldigt intressant det du skriver och jag tror oxå att vi måste diskutera detta på föräldramöten. Det jag tycker är lite läskigt är alla bilder som kommer ut ex via facebok där nästan ingen idag frågar om det är ok.

    SvaraRadera
  3. Ser att jag missat att förtydliga att texten inom citattecknen är Svennings som jag hänvisar till i stycket innan. Sidhänvisningen efter citatet försvann visst..

    SvaraRadera
  4. Vi har väldigt olika åsikter på min avdelning om man ska ta hänsyn till om barnen vill vara med på kort/film osv när det dokumenteras. För mig är det en självklarhet att barnet själv får bestämma och oftast löser man problemet med att sträcka över tex digitalkameran till barnet för då får han/hon fota själv och hux flux är han/hon med på en bild eller två.

    SvaraRadera