tisdag 27 november 2012

Nytt år, nytt tema...

Först av allt, tack för era tankar kring ekorrtema och traditioner. Vi har funderat hur vi ska göra och har kommit fram till att barnens intresse för ekorrtemat avtagit så vi avslutar det nu och ägnar december åt traditionella aktiviteter som pepparkaksbak, julskapande och lucia.

Efter jul tar vi nya tag med ett nytt projekt. Vi har redan kunnat se att många av barnen har ett stort intresse för bokstäver, skrivning och läsning så det tänker vi ta tillvara och förena med ett av målen i vår verksamhetsplan som är att vi ska öka barnens intresse för läsning och böcker.

För vår del känns det som om ekorrtemat var vårt första försök till att arbeta mer strukturerat med pedagogisk dokumentation. Vi har trevat oss fram och resultatet är ändå att barnen har varit mer delaktiga och reflekterat kring vad vi gjort och hur vi ska gå vidare. Vi måste bli bättre på att släppa in barnen i själva dokumenterandet och på att ha strukturerade vuxenreflektioner.

Nu tar vi nya tag med ett nytt projekt där vi också ska bli bättre på att använda ipaden som pedagogiskt redskap. Det finns så många möjligheter med appar att skapa böcker i, både med barnens egna bilder eller bilder ur arkiv och med barnens ord till, att dokumentera barnens läsning och skrivande i, att via projektor läsa och titta på böcker på storbild. Jag ska fortsätta läsa både litteratur och bloggar och samla inspiration så vi kan ge barnen möjlighet att utvecklas så mycket som möjligt.

Men först ska vi hitta en ingång i projektet och fundera på vilket mål vi ska ha. Och hur vi ska lägga upp det? Det finns så många tankar med mindmaps, kartläggningar, läroplanspmål m.m.

Hur gör ni när ni startar ett projekt?

Har ni några bra ideer eller tips får ni gärna dela med er...


3 kommentarer:

  1. Det är mycket att tänka på i en uppstart, spännande, samtidigt som man är lite orolig om det blir bra. Vi startar gärna med en händelse/rollspel. Det har varit kul och barnen har haft väldigt lätt att koppla tillbaka till det. Vi har även startat med något mystiskt, en kvarglömd väska eller något liknade. Det har också varit framgångsrikt. Hoppas ni hittar något som ni känner er bekväma med!

    SvaraRadera
  2. Det finns många olika sätt att starta ett tema. Ibland är det "bara" en frågeställning som dyker upp i förbifarten, en annan gång märker vi pedagoger att barnen är intresserade av ett specifikt område och då kan vi ex göra mindmaps tillsammans med barnen. Det senare gjorde vi denna hösten när vi jobbade med fordon. Barnen hade många frågor som de ville ha svar på ex
    Har alla fordon hjul?
    Vad kan man använda fordon till?
    Kan polisbilar och motorcyklar köra i rymden?
    En annan gång kan det vara att vi pedagoger känner att barnen behöver träna sig på kategorisering (jobbar med barn med grav språkstörning).
    Jag tror att det måste vara på detta sättet. Det finns många olika sätt att jobba på allt beroende på vad verksamheten behöver just då.

    SvaraRadera
  3. Ja det är alltid spännande att starta upp ett nytt projekt. Jag tror många gånger att man inte ska planera för mycket och ha för detaljerade mål utan att vi är öppna för vad som händer i barngruppen. Då kan vi spinna vidare på barnens tankar och ideer och forma projektet därefter. Vi brukar tillföra lek material och/eller ändra i vår miljö för att inspirera, locka till lek och nyfikenhet inför ett nytt tema också. Lycka till!

    SvaraRadera