söndag 4 november 2012

Inflytande?

"När förskolan under senare år har ägnat sig mycket åt barns medverkan, har det enligt min uppfattning gällt annat än dokumentationen - områden som har legat nära till hands att ta tag i." 
(Svenning 2009, s59)

Den här meningen läste jag i Svennings "Vad berättas om mig" förra veckan, och den fastnade i mitt huvud. Jag började fundera kring det här med barns inflytande på vår förskola, hur gör vi?

Vi tycker att våra barn får vara med och välja och påverka ganska mycket, även om det alltid kan bli mer... De får ofta välja mellan några olika aktiviteter på förmiddagen, de får välja vila, de får välja vem de leker med och vad de leker, de får välja frukt vid fruktstunden, de får, tillsammans med månadskompisarna, välja vad de ska baka till månadskalaset, projekt/tema utgår från deras intressen, de får vara med och önska vad vi ska göra och äta på höstfesten... och så fortsätter det.

Men... när det gäller dokumentation har de inte (haft) mycket att säga till om. Det är vi pedagoger som valt vad, vilka, hur och när vi dokumenterar, utan att ens reflektera kring att barnen skulle kunna ha en egen/annan åsikt. Nu känns det som om det är dags att ta ett stort steg framåt och låta barnen vara med och påverka även de här delarna av sin vardag. Frågan är bara hur och var man börjar...

Hur är det på era förskolor? Hur delaktiga är barnen i dokumentationerna och vad är de delaktiga i? Är det på ert eller deras initiativ?

Det känns som om Svenning har satt fingret på en öm punkt. Vi vill såklart att barnen ska få vara med och bestämma och ha inflytande över sin vardag, men vi har valt att släppa in dem på de områden som är lätta att släppa, och områden som är enkla att ge barnen inflytande över. Dokumentation är mer komplext och att släppa in barnen där, och ge dem inflytande över vad  och hur det dokumenteras kräver mycket mer av oss, då vi inte ens själva är säkra över vad vi vill och hur vi ska göra med dokumentationen.  Jag tror dock att det kan bli en spännande resa att utveckla den pedagogiska dokumentationen tillsammans med barnen, att från början ge dem möjlighet att vara med och påverka och att skapa ett gemensamt lärande. Inte att vi släpper in barnen på de områden vi väljer utan att vi tillsammans skapar och utforskar den moderna pedagogiska dokumentationen som likvärdiga deltagare!

2 kommentarer:

  1. Jag känner igen den verksamhet jag jobbar i i det du skriver. Barnen är med och påverkar mycket, men dokumentationsdeltagande är det ganska knalt med.
    Det är dags att släppa kontrollen och släppa in barnen i dokumentationsarbetet. Jag tror dock att vi behöver ha två dokumentetationsprocesser. Dvs en vuxenstyrd och en barnstyrd.
    Det blir spännande att jämföra dem.
    Jag tänker på en gammal fras från en låttext: målet är ingenting, vägen är allt...........

    SvaraRadera
  2. Det är samma hos oss, de har många val under dagen, men de har inte haft så mycket att säga till om vid dokumentationen. Har väl frågat om de vill att det ska sitta i deras portfolio och kanske frågat ngn gång om de vill att man ska ta kort. Nu försöker jag informera och inspirera mina kollegor så gott det går, har upptäckt att det är svårt att delge min iver och min vilja att försöka få med barnen i dokumentationen, det handlar om tiden till diskussion inte att de inte vill. Har upptäckt att barnen också behöver tid att lära sig detta, det är inte så lätt för dem heller! Vi har börjat öva lite. Fick ett tips i förskoletidningen, så på fredagar sitter vi ihop och går igenom vad vi gjort under veckan. Detta skriver vi ner och så hjälps vi åt att välja ut bilder till texten de ville jag skulle skriva. Sen skickar vi det till föräldrarna via mail. Vi har fått mycket positiv respons! Men som sagt, de behöver också öva sig lika mycket som vi pedagoger. Men det känns gott att börja lite och känna att det fungerar, för annars tycker jag det är lite kaos i min hjärna just nu... mycket att ta hänsyn till!

    SvaraRadera